1 Afs 69/2018 Dodávky kovového materiálu - správce daně dostatečně nezdůvodnil aplikaci režimu přenesení daňové povinnosti

Spisová značka: 1 Afs 69/2018
Datum rozhodnutí: 17. 1. 2019

Plátce nakoupil kovové výrovky s tím, že větší část z nich následně prodal jakožto kovový šrot v režimu přenesení daňové povinnosti. Menší část prodal jakožto kovové výrobky ve standardním režimu. Správce daně dovodil, že nákup měl být v režimu přenesení daňové povinnosti též, právě s ohledem na to, že hmotnostně byla větší část šrotem.

Plátce toto odmítal a uváděl, že nakupuje kovové výrobky s cílem vytřídit ty, které jsou použitelné (nářadí a nástroje) a ty s velkým ziskem prodat ve svém hobby marketu. Pouze to, co prodat nelze dodává dále jako odpad.

Soudy daly plátci za pravdu a uvedly, že ze samotného faktu, že (hmotnostně) převážná část kovových výrobků byla prodána jako šrot, nelze dovodit, že se jedná o nákup šrotu za účelem dalšího prodeje šrotu a že tedy měl být na vstupu uplatněn režim přenesení daňové povinnosti.

Jak KS tak NSS uvedly, že pokud měl správce daně podezření na zapojení plátce do podvodného řetězce (dodavatelé byli nekontaktní a neplnili si své daňové povinnosti), měl své dokazování zaměřit tímto směrem a nesoustředit se pouze na režim zdanění.

Tak jako v dalších případech (viz například 1 Afs 43/2018) se správce daně zaměřil pouze na daňový režim a nesnažil se prokázat zapojení plátce do podvodných struktur či alespoň absenci přiměřené opatrnosti při obchodování. Pokud by tak učinil, je možné, že by mu soudy daly za pravdu.