2 Afs 100/2016 Jednatel je považován za osobu povinnou k dani a může účtovat svou odměnu s DPH

Spisová značka: 2 Afs 100/2016
Datum rozhodnutí: 22. 11. 2016

Rozhodnutí se týká sporu ohledně možnost zdaňovat odměnu jednatele daní z přidané hodnoty. NSS dospěl k závěru, že činnost jednatele je možné považovat za ekonomickou činnost, přestože český zákon o dani z přidané hodnoty ji za ekonomickou činnost nepovažuje.

Plátce se však v takovém případě může dovolat přímého účinku směrnice a odměnu zdanit.

Rozhodnutí bylo v době vydání velmi překvapivé a dodnes rozděluje odbornou veřejnost. Tím, že soud rozhodl o možnost zdaňovat odměnu jednatele daní z přidané hodnoty a zároveň uvedl, že této možnosti má možnost se dovolat jen plátce, nastolil stav, kdy se poplatník může rozhodnout, zda odměnu zdaní či nikoliv - pokud ji bude chtít zdanit, dovolá se díky tomuto rozhodnutí přímého účinku a pokud se rozhodne odměnu nezdaňovat, odkáže se na textaci zákona.

Správce daně tedy musí zdanění  a následný nárok na odpočet akceptovat, ale nemůže DPH doměřovat ze své vůle, dokud se zákon nezmění. O to se pokusilo MF v roce 2018  - v rámci daňového balíčku pro rok 2019 bylo navrženo výjimku pro jednatele ze zákona odstranit.

Taková změna by nicméně znamenala zásadní zvýšení nákladů například u finančních institucí resp. by jednatelé museli zvažovat, zda vykonávají ekonomickou činnost (s čímž si neumělo ani MF ani GFŘ poradit).

Ministerstvo financí tuto snahu tedy vzdalo a nechalo v rámci legislativního procesu tuto změnu z návrhu odstranit: Textace zákona tedy zůstane stejná jako dosud.

Faktické využití v praxi je však poměrně omezené a počet jednatelů účtujících DPH je malý. Většina jednatelů má náklady na výkon činnosti hrazené přímo společností a případné odpočty DPH na vstupu pro ně tedy nejsou příliš zajímavé, resp. zpravidla nestojí za administrativní zátěž spojenou s registrací.

Nicméně lze si představit uplatňování (alespoň částečného) nároku na odpočet z celé řady vstupů, například bytu využívaného pro činnost jednatele, druhého (vlastního) vozidla, telefonu apod.

Kromě toho je uvedený judikát jakousi pojistkou pro jednatele, kteří fakturují společnosti jinou činnost (například právní poradenství). Pokud by správce daně přehodnotil jejich činnost na závislou činnost ve smyslu zákona o daních z příjmů (například s odůvodněním, že se jedná o činnost spadající pod obchodní vedení), byl by společnosti zachován alespoň nárok na odpočet DPH.