Nákup emisních povolenek a podvod na DPH

Spisová značka: 2 Afs 15/2014 - 59
Datum rozhodnutí: 10. 6. 2015

Předmětem sporu bylo dodatečné doměření daně z přidané hodnoty za několik zdaňovacích období, kdy žalobkyně (E.ON Energie, a.s. ) uplatnila nárok na daňový odpočet z obchodů s emisními povolenkami, z nichž obchodní partneři žalobkyně daň nezaplatili, přestože ji žalobkyni současně s cenou emisních povolenek fakturovali. Finanční úřad v Českých Budějovicích doměřil daň za období červenec 2008 až březen 2010.

Nejvyšší správní soud zastává stejný názor jako Soudní dvúr Evropské unie, že nárok na odpočet DPH bude zachován takovému subjektu, který nevěděl ani vědět nemohl, že se svým nákupem účastní plnění, které je součástí podvodu na DPH (C-354/03, C-355/03 a C-484/03). Při následném posuzování je nutno hodnotit, zda daný podnikatelský subjekt přijal při výkonu své hospodářské činnosti přiměřená opatření, která lze rozumně vyžadovat, aby zajistil, že plnění není součástí podvodu.

Daňové orgány založily svůj závěr, že žalobkyně věděla nebo měla vědět, že svou ekonomickou aktivitou se účastní podvodu na DPH hned z několika důvodů. Prvním byla neobvykle nízké cena emisních povolenek, kdy se ceny pohybovaly v průměru o 4 % níže než na burze a  žalobkyně nebyla rozdíl schopna vysvětlit.

Obchodní partneři byly často společnosti, které měly v obchodním rejstříku zapsán nejnižší možný vklad, sídlily v bytech, office-housech nebo rodinných domech a šlo vesměs o společnosti s jedním společníkem působícím též jako jednatel. Žalobkyně dále například nezjistila, že jeden z obchodních partnerů není vůbec k dani evidován nebo u jiné společnosti nebyl důkladněji kontrolován předmět obchodní činnosti zapsaný v obchodním rejstříku.

Hlavním důvodem, který prokazuje, že žalobkyně mohla vědět nebo věděla o možném daňovém podvodu na DPH, jsou telefonní hovory s obchodními partnery. Z některých hovorů vyplývá, že žalobkyně věděla o účasti bývalých obchodních partnerů v podvodech na DPH. Žalobkyně si tedy jednoznačně uvědomovala, že se dopouští rizikových obchodů, které pro ni mohou skončit negativními důsledky v daňové oblasti.

Jedná se o velmi významný rozsudek týkající se oblasti podvodů na DPH, který poměrně zásadně vymezuje pravidla pro chování plátců daně v případě nákupu zboží či služeb, přestože závěry v něm uvedené nelze považovat za převratné - přístup k daňovým podvodům je dlouhodobě konstantní a přestože stěžovatelka konstatovala, že o podvodech neměla ani základní povědomost, bylo toto její tvrzení zpochybněno zejména odposlechy.

Bylo by tedy dozvědět se, jaký by byl názor soudu, pokud by se prokázalo, že stěžovatelka s obchody přestala okamžitě poté, co se dozvěděla, že tento typ obchodů může být zatížen podvody a prokazatelně o tom před tím povědomost mít nemohla.

Každopádně za problematické bylo v případě stěžovatelky považováno i to, že se jednalo o etablovaný subjekt, navíc součást nadnárodního koncernu, který mohl mít mnohem lepší informace o možných podvodech v této oblasti. Nároky na něj kladené jsou tedy vyšší než například na drobného živnostníka a lze předpokládat, že by jim ani ukončení obchodů v průběhu roku 2009 nepomohlo, právě proto, že zanedbali povinnost náležité opatrnosti již na počátku.