4 Afs 250/2017 Okamžitá exekuce po vydání zajišťovacích příkazů je možná, pokud má správce indicie o vyvádění majetku

Spisová značka: 4 Afs 250/2017
Datum rozhodnutí: 31. 10. 2018

Stěžovatel se domáhal zrušení exekučních příkazů, které byly vydány bezprostředně po vydání zajišťovacích příkazů. Stěžovatel se domníval, že mu měla být dána možnost splnit povinnost zajistit daň dobrovolně a pokud tak správce daně neučinil, byl jeho postup nezákonný.

Jak Krajský soud v Plzni, tak Nejvyšší správní soud však posvětili postup správce daně.

NSS zmínil, že za standardních okolností by poplatníkovi měla být dána možnost obhájit správnost svých tvrzení před správcem daně či soudy  a v případě exekuce prostor pro dobrovolné splnění. Odkázal v tom na svá předchozí rozhodnutí, například 2 Afs 108/2016, nicméně zmínil, že v těchto případech byly skutkové okolnosti jiné

Pokud však má správce daně indicie o tom, že se poplatník (plátce) zapojil do daňových podvodů a vyvádí majetek (jak tomu v daném případě bylo), je i takto závažný zásah možný a adekvátní.

Námitku stěžovatele, že měl soud řízení ve věci zajišťovacích a exekučních příkazů spojit soud odmítl s tím, že takový postup je možné, ale není nutné tak činit, pokud soud vezme existenci dalších příkazů v potaz a zváží závažnost a adekvátnost zásahů komplexně, což v daném případě KS učinil.

Plátce si v daném případě byl možnosti postižení majetku vědom a po seznámení s výsledky kontrol začal převádět majetek na vlastní společnost a svěřenský fond. Neprospělo mu zřejmě ani to, že účetní odmítla vydat účetnictví (zajímavé bylo, že si správce daně pro záznamy přišel v rámci místního šetření) a neposkytla jej ani v náhradní osmidenní lhůtě a na jejím konci požádal o prodloužení lhůty o 30 dní. Vzhledem k tomu, že se kontrola týkala roku 2013, bylo požadované prodloužení těžko obhajitelné, protože v roce 2016 již mělo být účetnictví dávno uzavřené.