Pronájem nemovitostí a daně – 1. část

Pronájem nemovitostí je poměrně běžným a tradičním způsobem jak zhodnotit volné finanční prostředky, případně jak využít volný byt či dům. V následujícím článku se dozvíte, jak správně příjmy z pronájmu „zdanit“, resp. jak legálně z příjmů daně nezaplatit, a možná ještě něco ušetřit.

Jak danit příjmy z pronájmu nemovitostí

Příjmy z pronájmu nemovitostí jsou považovány za zdanitelný příjem, konkrétně se zahrnují do dílčího základu daně dle § 9 zákona o daních z příjmů. Až na některé výjimky je tedy nutné podat daňové přiznání a příjmy zdanit.

Volba způsobu uplatnění výdajů

Zákon o daních z příjmů dává poplatníkům dvě možnosti:

• paušální výdaje

U pronájmu je výše paušálních výdajů 30%, což fakticky znamená, že zdaněno bude jen 70% hrubého příjmu. Výhodou paušálních výdajů je jednoduchost případného prokazování - jejich výše se nemusí finančnímu úřadu nijak prokazovat, platí, že se prostě odečtou. Správce daně tak pravděpodobně nikdy takového pronajímatele kontrolovat nebude. Na druhou stranu, znamená to zdanění 70% hrubého příjmu, což bude u většiny nemovitostí (někdy budou výhodné u pronájmu pozemků.) zbytečně mnoho. Pokud tedy nechcete pomáhat se splácením státního dluhu více než musíte, doporučuji zvážit druhou možnost.

• prokázané výdaje

V takovém případě je možné zahrnout do výdajů všechny výdaje, které byly vynaloženy na dosažení, zajištění či udržení příjmů. Jejich výše není limitována (je tak možné aby takové výdaje byly stejné či vyšší než příjmy) finanční úřad má ovšem právo požadovat prokázání, že takové výdaje byly vynaloženy v souvislosti s pronájmem. Zatímco vymalování pronajatého bytu bude považováno za daňově uznatelný výdaj bez problémů, káva s nájemkyní, při níž byl dohodnut smlouva už daňově uznatelným nákladem nebude.

Celý článek je viditelný pouze pro registrované uživatele