10 Afs 149/2018 Nezrušení platebních výměrů vydaných na základě nezákonné kontroly není samo o sobě nečinností

Spisová značka: 10 Afs 149/2018
Datum rozhodnutí: 28. 11. 2018

Stěžovatel podal žalobu proti nečinnosti Odvolacího finančního ředitelství, které nerozhodlo o zrušení platebních výměrů poté, co byla KS v Českých Budějovicích  zkonstatována nezákonnost daňové kontroly. Kontrola byla nezákonná z důvodu nezaslání výzvy k podání dodatečného přiznání dle § 145 Daňového řádu.

NSS potvrdil názor KS, že se v daném případě o nečinnost nejednalo, jelikož se jednalo o složitou kauzu a OFŘ muselo zhodnotit všechny aspekty, zejména vliv nezákonnosti daňové kontroly na zákonnost výměrů. Prodloužení lhůty pro rozhodnutí tak bylo dle soudů oprávněné.

Zákonnost vydaných platebních výměrů bude možné přezkoumat v samostatném řízení.

Rozhodnutí je zajímavé tím, že potvrdilo zákonnost postupu správce daně, resp. soudu, který jej posuzoval, nicméně OFŘ nakonec rozhodlo o druhém odvolání 5 měsíců poté, co uplynula lhůta stanovená stanovená mu GFŘ k vyřízení odvolání a tedy fakticky svou nečinnost potvrdilo.

Soudy tedy aprobovaly postup OFŘ, protože posuzovaly jeho jednání v době rozhodování o žalobě, kdy ještě běžela lhůta stanovená GFŘ. Žaloba tedy byla podána "předčasně".

Pokud by byla žaloba podána po 13.4. 2018, byla by zřejmě nečinnost zkonstatována.