8 Afs 216/2017 - 75 Neunesení důkazního břemene při prokazování přijetí poradenských služeb od mateřské společnosti - kontumační doměření daně

Spisová značka: 8 Afs 216/2017 - 75
Datum rozhodnutí: 7. 6. 2018
Kategorie: Daň z příjmů, Daňový proces

Spor se týkal uplatnění nákladů na poradenské služby. NSS potvrdil rozhodnutí KS v Českých Budějovicích, který potvrdil rozhodnutí FÚ Strakonice, který stěžovateli doměřil daň z příjmů za použití pomůcek a to z důvodu neunesení důkazního břemene v souvislosti s prokazováním přijetí služeb od spojené osoby MICHEL THIERRY GROUP SA jež měly činit 52 293 331,26 Kč za rok 2009 a 70 714 441,01 Kč za rok 2010.

Rozhodnutí NSS je poměrně strohé a lze z něj tedy jen obtížně odhadovat skutkové okolnosti. Pro bližší analýzu doporučujeme rozsudek KS v Českých Budějovicích 10 Af 5/2016

Rozhodnutí navazuje rovněž na jiné rozhodnutí 2 Afs 8/2014 týkající se stejného stěžovatele (ovšem jiných období), kdy stěžovatel uspěl, ovšem pouze na základě procesního pochybení správce a soudu. V nyní posuzovaném případě již správce daně uspěl a daň (poměrně zásadní) doměřil.

Kauza mimo jiné ukazuje na slabiny systému Amadeus, v němž jsou shromažďovány údaje různých subjektů, aniž je ověřeno, že jsou údaje skutečně relevantní a správné. V této databázi totiž byla zahrnuta i stěžovatelka a její matka a tak by údaje uvedené v této databázi mohly ovlivnit stanovení převodních cen u jiného subjektu, ačkoliv České soudy posoudily jejich výši za nepřiměřenou. Spoléhání se na údaje v této databázi tedy může být poměrně problematické, zejména pokud je výběr srovnatelných subjektů omezený.