okamžik odpisu pohledávky dle § 24 odst. (2) písm. y

Spisová značka: 8 Afs 9/2006 - 79
Datum rozhodnutí: 17. 4. 2007

Předmětem sporu byla otázka, kdy je možné daňově odepsat pohledávku dle § 24 odst. (2) zákona o daních z příjmů, pokud došlo k zamítnutí návrhu na prohlášení konkurzu z důvodu nedostatku majetku - zda jen v roce ukončení či v letech následujících.

NSS dal za pravdu správci daně a krajskému soudu a uzavřel, že zákon o daních z příjmů umožňuje odepsat takovou pohledávku na vrub daňově uznatelných nákladů jen v roce, kdy ke skutečnosti, uvedené v § 24 dojde.

Závěr uvedené kauzy je dle našeho názoru správný zejména proto, že možnost vymožení pohledávky v budoucnu byla spíše teoretická.

Je otázkou, jak by se posuzovaly jiné případy, například ukončení exekuce pro nemajetnost, kdy poplatník chce pohledávku dále evidovat v účetnictví a exekuci případně zopakovat v dalších letech - zda má právo odepsat pohledávku v dalších letech (například v roce promlčení) bez ohledu na to, zda další exekuci provede a ta bude zrušena či jen na základě informace, že dlužník nedisponuje dostatečným majetkem, kdy by návrh na exekuci znamenal jen zbytečné vynaložení dalších prostředků.

Jeví se nám jako přísné, aby byl poplatník limitován jen obdobím, kdy exekuce bude ukončena, případně aby byl nucen požádat o provedení další exekuce, pokud pozitivně ví, že dlužník majetek nemá. Názor NSS je však dosti rezolutní a posun nepřipouští, byť se jedná skutkově o trochu jinou situaci.

V případě exekuovaných pohledávek tak bude zcela bezpečným řešením (do doby judikatorního vyřešení) zřejmě jen tvorba opravných položek a následně odpis na základě jiného ustanovení písm y).